18 mars 2007

Shanghai


I fredags befann jag mig hastigt och lustigt i Shanghai. Jag besämde i torsdags att jag skulle åka till Shanghai över helgen eftersom Pär var där. Han åkte dit förra söndagen och beräknade att vara hemma på tisdagen igen, men förhandlingarna fortsätter så nu har han varit där en vecka och beräknar vara där denna veckan också.
Shanghai är verkligen annorlunda mot Beijing. Mycket mera modern storstad, mycket mindre Kina. Fler som pratar engelska, lite bättre trafikvett och trevligare taxichaufförer. Låter som jag föredrar Shanghai, men så är det inte. Det är en större utmaning att bo i Beijing och det trivs jag med än så länge i alla fall.

Pär satt i förhandlingar hela lördagen, så jag strosade runt i stan. Gick en sväng längs med floden och sedan var jag den mesta tiden på Nanjing road, Shanghais största shoppinggata. Det var småtrevligt, men det fanns för lite elektronikaffärer för att jag skulle var riktigt nöjd. Det var mest mode som gällde, och det är ju inte riktigt min grej.

På kvällen åkte jag och Pär upp i Tv-tornet och åt middag. Retaurangen ligger på 267 meters höjd. Efter middagen åkte vi upp till den högsta kulan på 350 m och beundrade utsikten över stan.





Tv-tornet med "låga" hotel Shangrila bredvid.










Tv-tornet på kvällen.











Efter middagen åkte vi upp på 47:e våningen på Radisson där det fanns en pub med ett liveband fårn Phillipinerna. Bandet var väl inte särskilt bra, men kvällen var ganska underhållande tack vare ett gäng finska affärsmän som släppte loss ordentligt när bandet spelade.









På söndagen var vi lite kulturella. Vi var på Shanghais museum. Det var fint. Museum är trevliga bara man inte är där så länge.





Sju personer behövs för att sätta upp en reklamaffisch.





Kineser är fantastiska på att sova. De kan sova överallt.







Inga kommentarer: