04 oktober 2007

Onsdag den 3 oktober

I går hann vi med både Himmelska fridens torg och silkmarket och restaurangbesök tillsammans med familjen Roos med gäster.

Dagen började med att Patrik åkte med Janne och Tomas till golfbanan. Greenkeapern Patrik tyckte väl att det fanns en hel del att jobba på med banan. Men de hade en trevlig dag och så hade de fina caddies förstås.
Jag, Sussanne, Jossan och Ella åkte till himmelska fridens torg. Vi blev avsläppta en bit innan torget eftersom det var sådana enorma köer och avstängda vägar. Vi gick av på andra sidan stora vägen, och för att komma till torget går man i en gångtunnel under vägen. Denna veckan är det enormt mycket människor på torget för att det är nationaldagsledighet. På grund av detta var gångtunnlarna enkelriktade. Nina hade gillat detta tror jag. Hon efterfrågade folksamlingar när hon var här.
Torget är just nu utsmyckat med stora blomsterarrangemang. Kinesiska muren och bilder av OS-atleter var tex helt uppyggda av blommor.Givetvis var det många som likt mig ville fotografera allt de såg. Jag påstår absolut inte att jag är någon vidare fotograf, men jag har nog kommit en liten bit längre än killen på bilden.

Han skulle fotografera sina vänner framför blomsterprakten. Han höll på länge och väl och hade stora problem med att se sina kompisar. Men det bekymrade nog inte honom, han tog flera bilder på sitt eget öga. Till slut kunde jag inte hålla mig, utan gick fram och knackade honom på axeln, tog kameran och vände den åt andra hållet. Först fick jag bara en förvånad blick, sedan började han skratta. När hans vänner undrade vad som hände och han förklarat, ramlade de nästan ihop av skratt. Tur att han tog det på det viset och inte tyckte att han tappade ansiktet som man lätt kan göra här.

Efter att vi tröttnat på folkmassan på torget så tog vi oss en promenad till en affär som sålde flaggor. Ella skulle ha en kinesisk flagga som hon kan ta med sig till dagis när hon kommer tillbaka hem. Det blev en ganska lång promenad. Men på tillbakavägen gick vi igenom lite roliga kvarter, där vi passade på att köpa, te och knivar. Vi gick också förbi en frisörsalong där den här utomjording satt.

När vi till slut ville ha tag i vår chaufför så var vi ganska långt ifrån där vi hade blivit avsläppta, så då tog jag till mitt vanliga knep. Jag räckte telefonen till närmsta kines och lät honom prata med chauffören för att förklara var vi var. Det krävdes tre samtal med tre olika kineser, den sista gången räckte jag luren till en polis, innan han lyckades hitta oss. Ella satt snällt och väntade, efter en kvart så undrade hon lite försiktigt vad vi egentligen väntade på.

När chauffören väl hittat oss och tagit oss till McDonalds så var vi redo för lite shopping.
Det blev ganska många påsar innan vi var färdiga.

Ella handlar gympaskor.

Efter shoppingen drog vi till ett riktigt hak för att äta tillsammans med familjen Roos och deras gäster. Det var en barbecuerestaurang, men Patrik tyckte det såg ut som ett slakthus, jag är nog beredd att hålla med honom. Men maten var väldigt god och mycket billig. 500 sek för 16 personer inklusive all dricka.

Mätta, trötta och nöjda åkte vi hem och tog kväll.

Inga kommentarer: