27 januari 2008

Snart nytt år

Nu var det ett tag sen igen som jag skrev något. Men själv tycker man inte det finns så mycket att skriva om.
Allt rullar på som vanligt, vi jobbar, går i skolan och ser fram emot våren.

Här förbereder sig kineserna sig för det kinesiska nyåret. Det syns överallt. Nu är allt rött. Rött och oljud skrämmer iväg odjuret som annars kan tänkas komma på besök.
Nyårsdekorationer på Carrefour.
Idag bjöds vi på lejondansuppvisning i vårt compound. Det hör nyårsfirandet till.

Jag och Fredrik stannar i Beijing under nyårshelgen. Fredrik har bara två dagars ledighet. Pär åker till Tyskland och Sverige under en vecka. Lite jobb och sedan besök hos Inger och inspektion av Ulvåsa.




Vi har haft snö här i Beijing i flera timmar!

Vi har varit på en möbelmarknad. IKEA, släng dig i väggen. Kändes som man skulle behövt flera dagar på sig om man skulle se allt.

Ännu ett exempel på en felstavad skylt.



Kolla in ovandelen på bordet!

Ska du bygga en biosalong eller en flygplats så finns stolarna här!

Titta noga så ser du längst upp till vänster att matborden
faktiskt används som matbord av personalen.

När vi först tittade in i denna affär så stod sex expediter och en kund hängande
framför datorn. När de såg att jag tog fram kameran så splittrades de snabbt.


Här i Kina har vi istappar som pekar uppåt!

Igår var jag med Svenska skolan på familjeutflykt till en konstgjord pulkabacke i närheten av skolan. Vi hade det mysigt och fick njuta av ett underbart väder. Hela veckan har det varit svinkallt och blåsigt, men lagom till utflykten slutade det blåsa, blev två plusgrader och blå himmel. Härligt! Bilder finns på www.swedishschool.org.cn/

Jag och mina kollegor Anna, Ninni och Åsa.

På kvällen var vi några från skolan som var ute och käkade tillsammans med våra nyanlända kollegor, Tove och Jessica. De var trötta efter flygresan men kämpade tappert mot tröttheten tycker jag.

Ännu ett exempel på dåligt skydd på arbetsplatsen. Helt utan förankring står han
högt uppe i trädet och sågar ner grenar med barnen på SSB som publik.

Jag trodde att Erika och Kristian skulle bli våra nästa gäster från Sverige. Men för ett tag sedan blev jag glatt överraskad när jag fick höra att pappa och Gunnel kommer på besök i slutet av februari. Vi åker till Korea en knapp vecka i slutet av februari, men vi ska ändå hinna träffas en del när de är här. Kanske vi hinner med ett besök på elektronikmarknaden med pappa.

På påsklovet kommer Erika hit tillsammans med Kristian. Det blir kul för Erika att få med sig Kristian hit.
I dag har vi varit ute och shoppat knivar som Pär ska ha med sig till Sverige. Det gäller att passa på att utnyttja kilona när Pär flyger buisness. Knivarna ska pryda vårt nya kök på Ulvåsa är det tänkt. Ytterligare några kinesiska lyktor kommer också att packas ner och förhoppningsvis lite mer porslin om de har blivit färdigmålade. Får be chauffören att ringa fabriken och kolla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marie!

Det här är något nytt för mig. Få se om jag lyckas.
Det skall bli trevligt att träffas. Vi ser fram emot vårt besök i Kina med stor förväntan. Troligen blir besöket ganska komprimerat.
Vänliga hälsningar Cajsa och Christos Makris