26 december 2006

Annandagen

Idag åkte vi en sväng till det blivande olympiacentret. Där var det full aktivitet överallt. Vår snälla chaufför försökte fixa in oss på området, men det gick inte. Men vi fick iallafall se en hel del av byggnaderna.




Byggnadsinspektionen!










Arbetare på väg!











Rast och vila.















Lastning av
en minigrävare
på lastbilen.







Här är den nya fina olympiastadium.

När vi hade fått tillräckligt med foton från byggarbetsplatsen åkte vi vidare till en av Beijings största fyndmarknader. Det tog en stund att hitta, men till slut kom vi fram iallafall och det var ett väldigt kul ställe, där fanns det mesta, och det var väldigt billigt. Som vanligt skulle man pruta, men en del saker var så billiga att man inte orkade bry sig om att pruta.
Jag provade ett par skor, de var lite små, så jag fick prova en storlek större, de var också för små, så då sprang de iväg för att hämta ytterligare en storlek större. Detta upprepade sig flera gånger och jag tyckte det var väldigt konstigt att alla storlekar var för små. Det hela fick sin förklaring när jag upptäckte att det inte var skon de bytte ut, utan de satte istället en ny klisterlapp med storleken på varje gång. De tyckte det var väldigt pinsamt när jag pillade bort klisterlappen och upptäckte att jag hade provat samma sko hela tiden. Försöka duger.
Gustav investerade i ytterligare ett pingisrack och Nina köpte en blå peruk. Jag köpte en kinesisk kökskniv för 36 kronor. Så nu blir nog vår Ayi glad, hon tycker inte om mina knivar. Fast man blir lite rädd när man ser den, man skulle nästan kunna använda den som yxa.
Vår chaufför bara skakar på huvudet åt våra fynd och säger att vi betalat alldeles för mycket. Jag betalade 12.50kr för en tetermos, han anser att man ska betala 10kr, den förlusten kan jag nog stå ut med, med tanke på att de tar över 100 kronor i de riktiga varuhusen.

I morgon ska vi vara lite kulturella och åka till Tempel of heaven innan vi skyndar vidare till nästa marknad, nämligen Pärlmarknaden. /Marie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni Hao på er och gött nytt år anser The Stud.

Anonym sa...

Fullt upp som vanligt alltså, verkar spännande! Vi har slättafolket på besök här. Om 24 timmar lyfter vi från Arlanda. God forts /Bosse