10 december 2006

Vattenläcka

I torsdags var jag på och ca 60 andra SWEOR på jullunch på SAS Radisson, trevligt. Vi fick förutom god mat även musikunderhållning av det grammisnominerade bandet New Tango Orquesta. De var på tillfällig turne i Kina. De är ganska okända i Sverige men tydligen mycket stora i ryssland. Ett kul gäng.
I lördags var jag och Pär ute på stan och inhandlade några julklappar, det blev lite stressigt på slutet eftersom de ringde från Carrefour och undrade varför jag inte var hemma. Jag hade nämligen dagen innan upptäckt att man kunde handla online på Carrefour och få det fritt hemkört, det har jag saknat sedan vi flyttade ifrån Geneve. När man gjorde beställningen skulle man klicka på en ruta där man kunde välja leveransdatum, det enda alternativet var kl.11-19, det sa inte ens vilken dag de menade, men det stog i villkoren att de skulle ringa innan och komma överrens om en lämplig tid. Visserligen ringde de, men jag tror att de redan var hemma hos oss då. Men det löste sig till slut och jag fick mina varor. Den här möjligheten kommer jag att uttnyttja flitigt i fortsättningen.

Fredrik spelade fotboll som vanligt på helgen, de spelar inomhus nu. De har en ung svensk-turkisk tränare som har spelat med Cafe Opera. Han tycker det är väldigt kul, verkar ha fått en nytändning i fotbollen sedan vi flyttade hit.

I lördags kväll gick jag och Pär till en restaurang i närheten som vi inte provat förut. Den var helt ok, dit går vi nog fler gånger. Fredrik fick vi inte med oss, han valde att vara hemma och beställa pizza från Annies istället.

Idag drog Pär iväg till Bangkok, imorgon åker han vidare till Pakistan. Han kommer tillbaka samma dag som Erika kommer hit, lördagen den 16 december.

På onsdag ska jag till svenska skolan kl. 6.15 på morgonen för att titta på deras luciatåg. De ska vara utomhus, så det gäller att ta på sig ordentligt, det är minusgrader här varje morgon.

Annars är det mest kinesiska, tycker att det är ganska kul faktiskt, börjar inse att man kanske kan lära sig något så småningom, bara man lär sig att uttala alla konstiga ljud ordentligt, och kan höra skillnaden på allla ord som låter nästan lika. Men nämner man till läraren att två ord låter likadant, så slår de ifrån sig och säger nej, nej, det är stor skillnad. Men jag hör inte skillnaden iallafall, men det kommer kanske så småningom. Jag tänker iallafall att kämpa på ett tag till. Jag tror faktiskt att jag redan nu har läst fler timmar kinesiska än vad jag sammanlagt läste franska när vi bodde i Geneve.

Idag fick vi än en gång se ett exempel på dålig byggkvalitet. När vi kom hem efter att ha varit borta ett par timmar så var det fullt med vatten på golvet i vår klädkammare. det kom från taket, och där såg man stora fuktfläckar. Det blev till att rusa till receptionen och be att någon kom och åtgärdade problemet. Efter 5 minuter kom två arbetare och en kille från receptionen som var med som tolk tror jag. Problemet bestod i att ett vattenrör till luftkonditioneringen hade släppt, så det flödade fritt där uppe. Får hoppas att det håller i fortsättningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

New Tango Orquesta stora i ryssland? de har aldrig hört talat om

Anonym sa...

Halsningar fran bangkok. Hade en del strul med bade taxi och hotel. Men kom fram fore midnatt. Idag jobbar jag franhotellet och aker till Lahore sen em. /P

Anonym sa...

Var det vårat rum det läckte i? /Stig

Familjen Leander sa...

Nej, vi tänkte inte låta er sova i klädkammaren. Däremot ligger gästrummet under klädkammaren så man vet ju aldrig. Efter tillräckligt många läckor kommer väl vattnet ner där också. Men då får ni låna regnkläder. /Marie

Anonym sa...

Hej!
Ingen kommentar utan många julhälsningar från Anette & Anders & Axel & Albin
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR