29 september 2007

I väntan på mina gäster

Sitter och väntar på mina gäster som skulle landa 11.50. Men på flygplatsens hemsida står att de landar 14.30. Det får man ju lita på då. Fördelen är att då kan vi fiska upp Pär samtidigt, han landar 14.25. Han har varit några dagar på internt möte i Houston.

Var ute på stan igår och kunde inte låta bli att fotografera denna skylt.

Det behövdes lite roliga skyltar för att muntra upp mig i går.
Jag var på ganska uselt humör, efter att ha bråkat med banken upprepade gånger. Pär fick ett mail om att hans betalning av OS biljetterna hade misslyckats. Detta berodde troligen på att han stavar sitt namn lika olika i olika situationer. Bijetterna var tvungen att betalas denna veckan. Själv befann han sig i Houston. Så det blev för mig att försöka betala i hans ställe. Åkte till banken med pengarna i väskan men utan större hopp om att det skulle lyckas. Vad rätt jag fick. De kunde absolut inte ta emot någon betalning om jag inte hade hans pass eller åtminstonde en kopia. Hans pass befann sig givetvis i Houston tillsammans med honom. Men dagen efter kunde Pär iallafall maila en kopia på pass och visum, så det var bara att åka tillbaka till banken, ganska optimistisk denna gång.
Men ack vad jag bedrog mig. Pär hade hunnit att byta pass mellan den dagen vi beställde biljetterna och den dag jag skulle betala, så jag fick absolut inte betala om jag inte hade hans gamla pass med mig, dessutom så stavades hans namn med Ä i passet, E i anmälan och AE i visumet så de kunde absolut inget göra. Så det var bara att åka tillbaka hem, leta upp hans gamla pass och förbereda sig på ytterligare en taxiresa. Denna gång åkte jag till en annan bank, misstänkte att damen i luckan inte skulle behandla mig så väl eftersom jag inte var helt vänlig mot henne när jag gick därifrån andra gången.
Väl framme vid den nya banken så såg allt väldigt ljust ut från början, de till och med räknade pengarna fem gånger och skulle precis bokföra dem när de upptäckte att det var problem med stavningen och att passet hade gått ut. SÅ det var bara att ta ett djupt andetag och vänta på att de sprang omkring och pratade med massa folk och ringde i telefon i en halvtimme. Men till slut räknade de pengarna fem gånger till och bokförde biljeterna som BETALDA. Fast än är det inte över, Pär måste skicka in en anmälan till OS kommiten om att han har bytt pass, annars kommer han inte att kunna lösa ut biljetterna i april.

När väl betalningen var genomförd så förberedde jag mig på ännu en strid. Denna gången i elektronikaffären. Jag köpte för någon vecka sedan ett bluetooth headset, när jag kom hem så gick det inte att ladda upp det. Alla är väldigt trevliga när man handlar, men väldigt sura när man klagar. Jag fick bytt ut den i alla fall, denna gången kontrollerade jag innan jag gick ifrån affären att den gick att ladda. Väl hemma visade det sig att det var glapp någonstans så det är bara till att åka tillbaka och ta en ny strid.

Om en timme åker jag till flygplatsen. Kl. 6 har jag bokat tid för fotmassage, får se vilka det blir, kanske Fredrik och Pär kan ta Ella så också Patrik kan få lite omvårdnad efter flygresan.

Inga kommentarer: