28 september 2007

Lite av varje

Oj vad dålig jag har blivit på att skriva något här. Det kan ha att göra med att jag tagit över Svenska skolans hemsida och sitter många timmar i veckan med det. Men jag klagar inte. Det är kul tycker jag. http://www.swedishschool.org.cn/ Så från att ha jobbat 17.5 timmar i veckan förra terminen jobbar jag nu 45 timmar i veckan. Men det är bara bra för mig, jag blir lätt alldeles försoffad om jag inte har något planerat. Men det är väldigt dåligt för min kinesiska.
I morgon kommer storasyster Sussanne, hennes man Patrik, deras bedårande dotter Ella och Patriks systerdotter Jossan hit. Det ska bli väldigt kul, har längtat efter att de ska komma.
Vad har hänt här då? Inte så mycket tycker jag.
Vi har varit på fotboll. Dam VM går ju för tillfället i Kina. Vi var ett helt gäng svenskar som åkte från Beijing till Tianjin för att se när Sverige sopade till Nord Korea. Men men, viserligen vann de matchen, men vad hjälpte det när de inte vann tillräckligt stort. Men vi hade kul iallafall. Det var en upplevelse. Camilla och Rivia tyckte ju att beach volley arrangörerna var mer än redo för OS. Det kunde man inte säga om arrangörerna av fotbollsmatcherna i Tianjin. Vi var ett trettiotal svenskar som köpt biljetter tillsammans. När vi glada och färväntansfulla kliver in på stadium för att inta våra platser upptäcker vi att alla våra stolar är upptagna av NordKoreaner. När detta påpekades för vakterna bara skakade de på huvudet och sa att vi fick hitta andra platser. Stämningen blev ganska hetsk ett tag, jag gick ganska snart därifrån och satte mig bakom ett stort gäng svenskar tillresta från Sverige, bl.a. var den något gråhåriga Arthur Ringhart där tillsammans med ett gäng sportfolk man så väl kände igen men inte vet namnet på. Mycket snart kom de några kineser som påstod att vi satt på deras platser, de hade säkert rätt, men vi gjorde som NordKoreanerna, vi satt kvar. vi fick ju inte de platser vi hade rätt till. Vakterna hade ett tufft jobb denna kväll.

Det hela slutade med att halva vårt gäng fick sitta på pressläktaren och halva gänget med de något tråkiga supportrarna från Sverige. Det verkade inte vara så att fotboll hörde till något av deras största intressen i livet om man säger så. Det var mest vi på den bakersta bänken som försökte hålla igång lite.
Men trevligt hade vi i alla fall. Jag har nog aldrig blivit fotograferad så många gånger förut i mitt liv som jag blev den kvällen. Kan mitt gula hår ha något att göra med detta tro.

Emma, Karolina, jag och Ninni.

När vi 30 svenskar efter matchen kom gående över gatan så mötte vi en kinesisk kille som fällde ut stativet mitt i gatan för att få den perfekta bilden på detta märkvärdiga som hände i hans stad.

Det första vi möttes av när vi steg av bilarna utanför stadium var kinesisk tv. Det är första och troligtvis enda gången man känt sig som en värsta kändisen, det hör ju inte till vanligheterna att man får en mikrofon i ansiktet när man stiger ur sin bil.



Det var en imponerande fotbollstadium de har byggt i Tianjin. hoppas bara att de får ordning på vakterna också, annars kommer de att få problem under OS.

Nu till något helt annat. Vi har bott här i ett år nu. Men fortfarnade blir jag lika förvånad när man ser hur många gubbar de sätter in när något ska ordnas. Vägen som går strax utanför vårt compound är en väldigt hårt trafikerad väg och den är i dåligt skick och kantas av diverse hål i väggen affärer, allt ser väldigt sunkigt ut. Men nu helt plötsligt har de satt in en stöt på den vägen. Nu fejas det något kollosalt, fasader byts ut. blommor och träd planteras, hus rivs osv. På en sträcka på ca 200 m var det nog nästan 100 man för att klippa häckar och plantera blommor. När det händer, händer det snabbt här i Kina.




Sen har vi varit i mitt favorit distrikt här i Beijing, nämnligen, Haidan, elektronikdistriktet. Även kallat Beijings Silicon Valley. Där finns allt du kan tänka dig i elektronikväg, hur mycket som helst. Problemet är bara att man aldrig kan vara riktigt säker på vad det är för kvalitet man får med sig hem. Cykelparkeringen utanför ett av de många elektronikvaruhusen.

Hemleverans är väldigt billigt här. Men jag undrar om jag vill ha min nästa dator levererad av den här killen med tanke på trafiken och kvaliten på vägarna. Känns inte som det är så stor chans att datorn skulle leveras i gott skick.


Ser det inte inbjudande ut?

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fin du var i gult hår mamma :)