02 januari 2007

Xi An

Det är inte lätt att blogga när man befinner sig i Kina. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Förut var problemet att myndigheterna här blockerade tillgången till sajten, för tillfället är det ingen blockering. Nu är problemet att en massa kablar i Taiwan har gått sönder i samband med en jordbävning. Givetvis går vår internettrafik den vägen. Resultatet är ett ännu långsammare internet än förut, Jag trodde inte det var möjligt, men det har jag fått lära mig att det var det. Man får vara glad om man kommer ut på nätet ett par gånger om dagen. Bilder är helt omöjligt att publisera. Om det eventuellt kommer in några bilder de närmsta dagarna så har jag nog lånat Pärs uppkoppling.

Torsdagen den 28 december pallrade hela gänget sig upp klockan 5.45 för att hinna med flyget till Xi An. På flyget blev vi serverade frukost som bestod av sockerkaka och chokladkaka, en utmärkt uppladdning inför en dags sightseeing.
Väl framme i Xi An blev vi mottagna av Chris som hade fått det hedersamma uppdraget att vara vår privata guide i två dagar.
Vi styrde färden direkt mot terrakottaarmeen där vi fick se ca 3000 lersoldater i naturlig storlek.
Det mest unika med de här soldaterna är att alla har olika ansikten.
Det fins inte två soldater som ser likadana ut. Den här armeen hittades av några bönder som grävde efter vatten 1974. Den bonde som först rörde den terrakotta figur de fick upp sitter nu på museet varje dag från morgon till kväll och signerar böcker, man fick absolut inte fotografera honom, han ansåg att hans ansikte blev förstört om man fotograferade honom. Där var några som försökte smygfotografera honom, när han upptäckte det blev han väldigt arg. När soldaterna hittades var alla krossade, sedan dess har arkeologerna jobbat med att gräva upp och laga alla dessa soldater. Man tror att det finns ca 8000 soldater att gräva fram och pussla ihop. Imponerande att se.
En liten tur på stans marknad hann vi förstås med innan vi begav oss av till operahuset där vi tog oss igenom ca 10 olika dumplingssorter innan det till barnens lycka var dags för en kinesisk dansshow.
Som man kan se på dessa dumplings så innehåller de fläskkött och fisk.
Kinesisk dansshow. Precis vad barnen såg fram emot efter att ha petat sig igenom alla dumplingssorterna.

Nästa dag snöade det när vi vaknade. Men det hindrade inte oss för ännu en tur på marknaden, sedan fortsätte vi av bara farten att inventera Chinas varuhus. Gustav investerade i ytterligare ett pingisrack. Lite kulturella var vi också i form av att titta på trumtornet och stadsmuren.
Efter lite sötsur lunch åkte vi vidare mot historiska museet, fast först gjorde vi ett stopp på en jadeaffär. Där fick vi en liten guidning om de olika jadesorterna, ganska intressant. Det hela slutade med att vår guide upplyste oss om var toaletten fanns, att man fick dricka gratis te och att de accepterade kreditkort.
Vårt sista stopp blev historiska musset. Men jag (Marie) och barnen tyckte vi hade varit kulturella så det räckte, så vi stannade i kafeet istället medans de andra pinade sig (antar jag)runt i museet. Efter museet åkte vi till flygplatsen för att åka tillbaka till Beijing.