24 oktober 2006

Anställd

Var på intervju idag på Svenska skolan, det gick bra. Jag blev anställd. Jag börjar jobba efter jullovet. Ska jobba i en fyraårsgrupp på halvtid. Alldeles lagom tycker jag. Det ska bli kul.
Annars går vi mest och väntar på besked från WAB. Förra veckan ringde de oss och sa att det fanns en plats ledig, men två elever som vill ha den platsen. Men de behövde några utlåtande från franska skolan om Fredrik, så det blev till att jaga lärare som kunde skriva det med kort varsel. Det gick bra, i onsdags kunde vi lämna in papperna. Sedan ska de ha ett möte på WAB och bestämma vilken av eleverna de ska välja. Det beror mycket på nationalitete och kön. De vill ha en bra spridning i klasserna. Fredrik kan knappt tänka på annat just nu, han vill så gärna komma in där. Hoppas vi får besked idag eller imorgon.

Erika kommer hit på lördag, det ser vi mycket fram emot.

Det har blivit lite kallt nu, så nu vill man ha på värmen i huset, vilket visade sig inte vara så lätt. Först måste det komma hit en firma och tömma luftkonditioneringen innan vintern så det inte fryser i rören, sedan kan det komma någon från compoundet och sätta på luftkonditionering för att värma huset. Vi har också golvvärme, men för att få igång det så måste golvvärmes företaget komma hit och köra igång systemet. Det är mycket man inte förstår, men man lär sig en sak i taget, och det brukar lösa sig till slut. Fast lite mer än 16 grader skulle jag vilja ha i huset.

Annars har det inte hänt så mycket, i helgen var vi ute och åt tillsammans med ett Schweiziskt svenskt par, trevligt och gott.
Vi lämnade in två A4 foton på inramning i lördags, jag hämtade dem i dag, ram, glas och passpartout till båda fotona kostade 31 rmb. Helt otroligt billigt tycker jag.

Har farit runt på lite olika marknader, i fredags var jag på en marknad som var enormt stor, men turisterna hittar nog inte dit. Det var riktigt trevligt att strosa runt där utan att försäljare drog och slet i en och ropade på en hela tiden. Här pratade de ingen engelska så en del gick nästan undan om man stannade till. Jag lyckades iallafall med en annan kunds hjälp att köpa 100 plastfickor för 13 rmb.
På vägen därifrån blev vi stoppade av polisen, vår stackars chaufför fick nog någon poängs avdrag i sitt körkort. Man får tydligen inte slänga sig över tre filer på en gång så att alla andra måste stanna för en. Konstigt land det här.

Igår var jag och Karin på ett ställe, där det normalt är en stor utomhusmarknad, men det visade sig bara vara på helgerna, men småbutikerna runt om hade öppet, så det tog iallafall nästan två timmar att gå runt där. Vill man köpa halsband, pärlor eller målningar så finns det där i mängder. Vi avslutade vår tur med en lunch på en grekisk restaurang, jättegott.

Pär är i Sydkorea den här veckan, ska väl försöka sälja några motorer antar jag.

Imorgon är det kinesiska igen!

/Marie

3 kommentarer:

Kastanja sa...

Hallo!
Jag har också satt på värmen, inte fullt så krångligt, behövde lufta elementen, elementluftningsfirman var upptagen så jag fick göra det själv. Grattis till jobbet - himla käckt.
Hoppas Fredrik kommer in på skolan.
Ha det.
Kastanja

Familjen Leander sa...

Jag önskar vi hade kunnat göra det själv också. Men det här systemet skapar i allafall arbetstillfällen, man får se det så. Och så länge hyresvärden betalar får man vara nöjd.
Nu har vi ialla fall varmt, lite för varmt på vissa ställen, får se om vi kan få lite jämn och skön temperatur så småningom. /Marie

Anonym sa...

Du har fullt upp som vanligt, verkar lovande! Och jättegrattis till jobbet (testar html). Håller tummarna för Fredrik och hoppas att Erika och ni får ett trevligt höstlov. Vi åker till stugan. /bosse