07 november 2006

Inte lätt

Jaha, så har nu även min smygväg blivit blockerad. Men efter tre dagars sökande på internet så kanske jag har hittat en annan väg. Får se hur det funkar, verkar inte helt tillförlitligt. Men om ni kan läsa det här har det väl funkat.
Så bara så ni vet, om det inte kommer något nytt på bloggen under en längre tid så är det nog för att jag inte kommer åt den.

Nu har Erika åkt tillbaka till Sverige efter en veckas shopping här i Beijing. Jag var väldigt imponerad av att hon lyckades få ner allt i sin väska, men som hon sa, morfar har lärt mig lite packningsteknik, så det verkar som det går ner hur mycket som helst nu.
Flygresan gick bra. Hon går igenom visum och säkerhetskontroller på Beijings flygplats som om hon inte gjort annat.
Dagen innan hon skulle resa försökte vi kolla upp tågtider, men eftersom internettrafiken till Sverige inte alltid fungerar som den ska kom vi inte åt sj:s sida. Men eftersom vi visste att det gick ett tåg i timmen till Laholm så skulle det inte vara några problem trodde vi. Tji fick vi, när jag kom in på SJ:s sida när Erika redan satt på planet visade det sig att det gick tåg alla dagar i veckan ett par timmar efter hon skulle landa, utom på lördagar, då det senaste går 18.36. Erika landade 18.18, så det var ju förstås omöjligt att hinna med. Sussanne fick i uppdrag att ringa Erika så fort hon landat och tala om för henne att hon skulle åka till Ängelholm istället. Dit gick det tåg i flera timmar till. Bara att hålla tummarna att hon satte på telefonen så fort hon landat. Det gjorde hon, så det hela löste sig ganska smidigt. Hon tog första bästa tåg till Malmö för att där hoppa på första tåg till Ängelholm. Tur att hon är så cool när hon är ute och reser.

På fredagen var Erika ute och shoppade med Mimmi och Sofia. Sofia bor här sedan fem år, Mimmi är hennes kusin som var här under lovet för att praktisera på Svenska skolan. Erika och Mimmi delade tält tillsammans med Malin på Arvikafestivalen i somras. Så det var förstås trevligt att de kunde göra något tillsammans här i Beijing.

Förra veckan var det toppmöte mellan Kina och Afrika här i Beijing. Alla pratade om att man skulle undvika åka in till stan, vägar skulle vara blockerade och köerna enorma. Det visade sig att det var den absolut bästa veckan att välja om man ville åka bil in till stan. Det har aldrig gått så snabbt att komma in till stan. Det var bara vid enstaka tillfällen de stängde av påfarterna till motorvägen. Och ibland stängde de av halva motorvägen för att ministrarna från Afrika skulle få fri väg, men eftersom de var så lite trafik så gjorde det inte så mycket.

Fredrik kom tyvärr inte in på WAB nu. Vi får hoppas att det går bättre till nästa läsår. Han är förstås förtvivlad över detta, jag tycker väl inte att det är någon katasrof, han har det ganska bra på den Franska skolan. Men det skulle förstås vara mer praktiskt om han gick på WAB.

Jag provade på fitnessboxning för första gången i fredags, kul, men kanske inte det smartaste att göra med tanke på min fot. Jag ska prova några gånger till och se hur det går, men jag skippar hopprepet nästa gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggen funkar nu i alla fall. Det blev ju en häftig resa för Erika det, skönt att det slutade bra. /Bosse Bus

Anonym sa...

Det var ju kul att man kan lära ut något värdefullt.

Morfar