27 december 2007

Juldag, Annandag och torsdag.

Igår åkte Jan tillbaka till Svarttjärn efter sin andra resa till Kina på kort tid. Vem vet, kanske det blir en till om kineserna tyckte att det var så pinsamt med arrangörsmissarna att de vill kompensera på något sätt.
Jan hade fått order av Lisa att köpa grönt te till henne. Och detta uppdrag måste ju uppyllas på ett ordentligt sätt. Så efter en tur på mitt favoritställe "elektronikdistriktet" så var nästa uppdrag att hitta grönt te. Vi hamnade i en tebutik där provsmakningen visade sig vara en sermoni på 15 minuter. (hur stavas sermoni egentligen?)
I väntan på att tevattnet ska koka upp.

Efter att grodan eller om det var hunden fått tillräckligt mycket te över sig så han
kunde blåsa bubblor så var det äntligen dags för Jan att provsmaka.

Uppdraget var utfört och vi kunde återvända hem och äta rester från julbordet.
På annadagen var jag helst utslagen efter en natt med feber och kräkningar. Jag tänkte på Jan och hoppades att det var något jag ätit så inte han skulle drabbas inför sin flygresa. Ingen annan blev sjuk så det var nog min lila maträtt på elektronikmarknaden som gjorde mig dålig.

Medans jag låg hemma i resterna av febern och sov så var de andra inne i stan och beställde balklänningar till Erika och Malin. Första provningen är på söndag, ska bli spännande att se.

På kvällen tog de äldsta ungdomarna en kväll på stan, det blev restaurang och livejazz. Vi andra tog en lugn hemmakväll.

Efter att ha sovit ca 20 timmar av det senaste dygnet så vaknade jag pigg och utvilad redo för en ny dag på elektronikmarknaden. Jippi, vilken tur man kan ha, att Klas beställde en processor som inte fanns på lager så vi var tvugna att åka dit igen. Mindre kul var det väl att den inte hade kommit idag heller som utlovat, men då finns det ju en anledning att åka dit igen och det är ju inte så dumt.
Efter marknaden åkte en del av gänget till sommarpalatset, jag och Fredrik åkte in till stan på diverse olika saker. Jag mötte upp Pär utanför hans jobb och vi tog en taxi tillsammans hem. Taxichauffören blev inte glad åt körningen och efter en stund förstod vi varför. Motorvägen åt motsatt håll var helt tom på bilar hela vägen från stan och till vår avfart, bara en massa polibilar syntes till. Av det kan man ju förstå vilket kaos det blir vid alla avfarter där de har stoppat trafiken ifrån att köra på motorvägen. Beijingtrafiken är ju kaosartad som den är, inte blir den bättre av att de stänger av motorvägen i över en halvtimme för att någon viktig person ska transporteras från flygplatsen in till stan. Jag förstår att taxichauffören var bekymmrad över sin returresa när han släppt av oss. Men vi gav han ordentligt med dricks och då blev han så nöjd så.

Så här såg det ut i luften i Beijing idag. Grått, grått, grått. Inte kul.
Idag skulle det nog vara varning på mätaren som talar om om skolbarnen får ha uteaktiviteter eller inte.
De har lovat bättre väder de närmsta dagarna, får hoppas att det håller.

Kram / Marie

Inga kommentarer: