10 december 2007

Ulvåsa

Det är alltid lika roligt att få nya bilder från Ulvåsa. Visserligen får vi nästan dagliga telefon- eller mailrapporter om vad som händer, men inget slår ju bildbevis. Så tack alla som tar kort och skickar till oss. Idag fick vi kort både från Klas och Vanja. Det tackar vi väldigt mycket för!!
Man kan ju undra hur detta kommer att bli. Allt ser så litet ut när man tittar på ett foto så här, men det blir nog bra till slut.


Idag när vi vaknade var det snö ute! Gissa om barnen på skolan var glada! Visserligen var det ganska blöt snö, men de har haft roligt ialla fall.

Jag såg en sak jag gärna skulle viljat fotograferat i morse, men jag satt i bilen och hade ingen möjlighet. Det var en bil som stod parkerad och det var fullt med snö på rutorna. Givetvis hade någon fallit för frestelsen att skriva något i snön, så är det ju i Sverige också, skillnaden var bara att här stod det något med kinesiska tecken. Man blir ju väldigt nyfiken på vad det kunde tänkas stå. I Sverge är det ju oftast inte något trevligt som skrivs. Det såg ialla fall väldigt mysigt ut med dessa tecken i snön på bilen.

Dell Kina står inte så högt i kurs hos mig för tillfället. Min dator som jag köpte i september bara strular.
I dag har jag äntligen lyckats få tala med en person på Dells servicecenter. Jag har försökt att ringa i en vecka nu, men aldrig lyckats trycka rätt kombination i alla val man ska göra. Det är en automatisk telefonsvarare som svarar först på kinesiska och sedan på engelska och så ska man som vanligt trycka ett, två eller tre för olika val. Problemet har bara varit att efter att ha gjort några olika val så slutar de prata engelska och fortsätter att ge olika alternativ på kinesiska. Hur jag än har tryckt så har det alltid slutat med att rösten säger "tack så mycket, hej då" det har visserligen tagit olika lång tid beroende på vilka val jag gjort men på något sätt har det alltid slutat där. Men idag fick jag bingo, lyckades pricka in rätt rad och fick prata med en levande person. Hans engelska var otroligt dålig, men jag tror att vi kom överrens om att en tekniker ska komma hem till mig i morgon eftermiddag. Inte som förra gången, då de lovade att en engelsktalande tekniker skulle ringa mig dagen efter för att göra upp om en tid för nästkommande dag. Det lät ju bra, problemet var bara att ingen ringde utan helt plötsligt stod där en icke engelsktalande tekniker i hallen på svenska skolan och ville laga min dator. Det var ju tur att jag hade tagit med mig datorn till skolan. Jag hade lite på känn att något sådant skulle kunna hända. Som tur är fanns Marcus, vår kinesiska vaktmästare och it-support på plats så han kunde reda ut en del språkproblem.
Får se hur de lyckas med reperationen denna gången.
Förra gången hade Windows kraschat och då började de med att byta moderkortet, blev lite förvånade när det fortfaranade inte fungerade och installerade då om Windows. Jag hade nog valt den ombytta ordningen. Efter ominstallationen så fick han inte högtalaren att fungera, då skruvade han isär datorn igen och bytte ut någon komponent. Jag frågade om han trodde att den var sönder, kanske det bara var drivrutinerna som var problemet. Han svarade att det kanske var komponenten. När han skruvat ihop datorn igen och högtalaren fortfarande inte fungerade installerade han drivrutinerna och Voila! plötsligt fungerade det. Vad säger man?
Men nu är det kanske läge på riktigt att byta moderkort. Datorn blir alldeles för varm och slutar att fungera efter ett tag. Så man får jobba snabbt innan datorn blir för varm om man ska få något gjort.
Ska bli spännande att se hur de löser problemet i morgon.

Man får sig ett gott skratt nästan varje dag iallafall pga. alla dråpliga situationer som uppstår.
Ha det bra
/Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marie. Gott att höra att det är bättre med Inger. Ha det så bra, vi hörs. Sussanne.