13 maj 2008

Jordbävningen

Det är väldigt olika vi här i Beijing har upplevt gårdagens jordbävning. Jag själv var ute med barnen på skolgården när jag fick ett sms från Pär där det stod "earthquake". Jag hade inte känt något alls och inte min kollega heller. När vi senare gick in och läste på internet så förstod vi att det verkligen hade varit en jordbävning. Senare visade det sig också att de som varit på andra våningen på Svenska skolan också hade känt av den, men alltså inte vi som var på markplan.
Pär däremot hade känt av det reält. Det skakade ordentligt i några minuter och de beslutade sig för att utrymma byggnaden. Det gjorde också alla andra runt om dem, så gatan fylldes snabbt med folk. Detta var Pärs andra ordentliga jordbävning, han var ju i Pakistan 1995 när den katasrofala jorbävningen var där. Jag har också varit med om en förut, en liten en när jag bodde i Geneve, den orsakade lite strömavbrott men lyckligtvis inga personskador.

Idag tänker jag mest på min kinesiska kollega Anna som har sin mormor och morfar i närheten av det drabbade området och som inte når fram på telefon. Det är förstås väldigt oroligt för henne, men hon fick lite lugnande besked genom nyheterna i eftermiddags, där de sa att deras by mest drabbats av materiella skador. Vi får hoppas att det stämmer.


Pär har blivit något av en radiokändis de senaste dagarna. Radio Väst har ringt upp honom två dagar i sträck och intervjuat honom i direktsändning angående jordbävningen.
Verkar nästan vara lite familjen Leander feber i Dalsland nu, i fredags hade tydligen Dalslänningen ett stort reportage om vårt något udda tillbygge på sommarstugan. Jag tror nog att en viss Jan Leander har ett finger med i spelet både vad det gäller tidningsartikel och radiointervjuer.

Annars så närmar sig sommarsemestern med stora kliv. Den första juni åker jag till Sverige och innan dess så ska jag hinna ta hand om Ruben, Stig och Gustav som kommer hit på fredag. Det ska bli trevligt att få lite gäster igen.

Ha det gott /Marie


Inga kommentarer: