13 februari 2008

Ännu mer fyrverkeri och vårfestival


Nu tror jag att det blir det sista inlägget om fyrverkerier detta nyår.
Som jag har sagt innan så smäller man raketer ända fram till vårfestivalen
som avslutar firandet på det kinesiska nyåret.
Denna kväll innföll nog i måndags. Det vekade så iallafall med tanke på alla fyrverkerier som de smällde av då. Det började ungefär kl 18 på kvällen och höll på oavbrutet fram till kl 1 på natten. Sen satte de igång kl 5.30 på morgonen igen.
Men ännu idag tre dagar senare så smäller de på kvällarna, dock inte lika länge varje kväll.

Här kommer en ny video, denna gång filmad från min ytterdörr. Filmen är två minuter men de höll alltså på likadant och ibland ännu värre i 5 timmar. Billarmen går igång ideligen och fönsterrutorna skakar. Det är tur att man inte har småbarn som ska sova.
(ber om ursäkt att jag håller kameran åt fel håll. Men ni får väl kolla på videon liggande)



Häromdagen så tog vi en promenad i Chaoyangparken i solskenet.
Där pågick springfestival för fullt.
Men innan vi gick in i parken så åt vi lunch på en restaurang i närheten.
Undrar varför de plastar in sitt porslin.

Inne i parken möttes vi av ett gäng hårt arbetande dansare med stora trummor på magen.
De jobbade så svetten rann trots 2 plusgrader ute. Häftigt att se.

Sedan kom vi till ett ställe där ett ryskt band spelade.
Lägg märke till vakten med megafonen.
Hans huvudsakliga uppgift verkade vara att se till att ingen
stannade för många sekunder i den 3 meter breda trappan.

De hade också en presentation av alla länder som arrangerat OS
(Tror jag, jag kan inte läsa kinesiska tecken)
Sverige fick vara med, både med flagga och informationsskylt.

Mat serverades i massor inne i parken.
Här kan man köpa grillspett.
Kolla in djurkroppen som hänger uppe i vänstra hörnet.

Till er som skriver kommentarer på min blogg. Jag tycker det är jätteskoj att läsa dem, men jag kan tyvärr inte skriva några kommentarer till svar. Min blogg är ju fortfarande blockerad här i Kina så jag måste fortfarande gå genom sidan som gör min trafik anonym för att kunna se min blogg. Och den sidan tillåter inte mig att skriva kommentarer på bloggen, såvidare jag inte blir VIP kund hos företaget ifråga, och det vill jag inte. Men jag får alla kommentarer som ni skriver till min email så jag kan läsa dem därifrån. Så fortsätt skriv kommentarer, det är kul.

Ha det bra för denna gång /Marie

Inga kommentarer: