03 februari 2008

Nyår närmar sig

Nu är det snart nyår.
I veckan som kommer blir det massor av roliga aktiviteter på skolan. Te. x så får barnen prova på sockerblåsning, titta på kung fu uppvisning och lära sig kinesisk dans. På onsdag eftermiddag får vi se en pinndansuppvisning, det ska bli kul.

Överallt ser man nu små och stora försäljningsstånd uppställda, man kan inte gå många meter förrän man kommer till ett nytt. Och på varje ställe säljer de fyrverkerier. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har de redan börjat smälla och det ökar för varje dag.

Massor av pengar går upp i rök.

Pär är för tillfället i ett snöigt Dalsand. Nu väntar jag på nya foton från Ulvåsa. Men Pär verkade vara nöjd med det han har sett iallafall.
Erika och Kristian är också med i Svarttjärn. När jag pratade med Pär så skulle alla ungdomar ut och åka pulka någonstans. Nästan så man längtar efter lite snö.
Men inte som i södra Kina. Jag tycker väldigt synd om alla dessa kineser som sitter fast på stationer och i tåg i flera dygn och inte vet när de ska kunna komma vidare, och detta är den enda möjligheten på hela året för många att ta sig hem till sina familjer, kanske enda möjligheten under ett år att träffa sina barn, och så sitter man fast tillsammans med 800 000 andra på en tågstation, inte kul.

Nu är det tre jobbdagar kvar sedan en veckas lov. Vi har inga planer för lovet, Fredrik är ju bara ledig två dagar och Pär som kommer hem på torsdag drar vidare till Indien redan på måndagen.
Vi får se vad det blir.

Ha det gott /Marie

Inga kommentarer: