28 april 2008

Skulle det smaka med inälvor från en gammal adopterad mamma kanske?

Jag och Pär var ute och cyklade igår. Målet var en mycket enkel restaurang i byn som ligger intill Svenska skolan. De har väldigt god mat till ett mycket bra pris. Väl framme så ville Pär prova restaurangen som låg bredvid istället. Sagt och gjort. Vi gick in där och hoppades att de hade en meny på engelska eller åtminstone en meny med bilder. Det visade sig att de hade båda delarna, både översatt till engelska och tydliga bilder. Men, jag undrar vem som gjort översättningen, inte blev man klokare av den engelska texten iallafall, men ett gott skratt fick vi oss iallafall.
Brända feta inälvor från en gammal adopterad mamma kanske skulle smaka gott!

Lite hårblod kanske.

Grisansikte.

Skivad lunga från man och hustru.

Vi var lite fega så vi satsade på ett säkert kort. Nämligen friterad fläskfile med sötsurs sås.

Detta var det vi beställde.

Detta var det vi fick, stämde ganska bra tycker jag. Smakade ok, men inte mer.

Vi beställde även in en kycklingrätt. Men det visade sig bara bestå av ben och skinnbitar blandat med kastanjer. Inte mycket ätbart på den tallriken inte.

Ja, nästa gång blir det iallafall den vanliga restaurangen igen.

Efter maten cyklade vi till en möbelgubbe och beställde några barsolar till nya köket på Ulvåsa. Hoppas nu bara att vi får dela vår flytt så att en del kan skickas till Sverige.
Sedan bar det av till Starbucks för att dricka kaffe och äta en liten efterrättskaka. Självklart så kostade det mycket mer än vad lunchen kostade. Vi kommer att sakna dessa billiga lunchhak när vi flyttar. Vi utnyttjar inte de dagligen, men ganska ofta. Men jag får väl försöka ta mig i kragen och börja laga lite mer mat hemma i fortsättningen.

I lördags så var jag och Pär väldigt internationella. Vi startade med middag på den amerikanska resturangen T.G.I Fridays, sedan gick vi till den finska puben Take five, efter det blev det en mexikansk pub och avslutningsvis så blev det en kinesisk pub med Phillipinskt liveband, där vi drack tyskt öl och franskt vatten.

Jag och Pär på uteserveringen på Take five.
Pastis Collins är det i glaset.

Nu är det ju vår här i Beijing, fast temperaturen är som Svensk högsommar. Självklart ska det fejas och pyntas i vårt compound. Den här mannen har tydligen som uppgift att måla alla brunnslock och galler. En uppgift han verkade ganska nöjd med.

Idag har jag varit på möte med Microsoft på skolan. De presenterade deras schoolagrement för oss och vi kom med div. önskemål. Nu ska de komma med några olika offerter till oss. Det verkar ganska bra, men det är ju gräsligt mycket pengar det handlar om. Men det är klart, utslaget på varje elev så blir det inte så mycket. Hoppas att man kan få till en fungerande lösning innan jag flyttar i augusti, skulle ju vara kul att se att arbetet faktiskt har givit resultat innan man sticker.

På onsdag åker vi till Houston. Ska bli kul att se. Hoppas bara att jag inte blir allt för nedslagen av det jag ser. Har hört både positiva och negativa saker om Houston. De mesta negativa kommer från amerikaner och de positiva sakerna kommer från svenskar som bor i
Houston. Men det vet man ju hur det är. Vilken Stockholmare kan erkänna att det är bra att bo i Göteborg?

Kram /Marie

Kram /Marie

Inga kommentarer: