15 april 2008

Trafiken

Korsningen utanför Svenska skolan är väldigt ofta helt igenkorkad. De sista femhundra metrarna tar oftast längre tid att åka än de fem kilometrarna innan.
Det är fascinerande att se hur de lyckas blockera korsningen gång på gång. Alla försöker att komma fram först och det slutar alltid med att ingen kommer fram. Men alla tycks tro att det hjälper om alla tutar så mycket de kan.
När det är riktigt tjockt brukar jag gå av och gå, och det går ju bra när jag åker med min egen chaufför, men idag åkte jag taxi och gjorde likadant. Jösses vad arg taxichauffören blev när jag förklarade att jag ville betala och gå av. Det innebar ju att han fick stå i kön och vänta utan att få betalt. Jag fick mig en rejäl utskällning på kinesiska. Det är tur att man inte förstår så mycket.






Här försöker några personer agera trafikpoliser och diregera trafiken.
Jag tror inte de lyckades särskilt bra.
Här i Bejing är det sommar. Vi har haft ca 25 grader idag, tyvärr var luften väldigt dålig så någon sol såg man inte till. Får hoppas att vi får lite blå himmel imorgon.
Kram/ Marie

Inga kommentarer: