29 mars 2008

Lite mer mat

Kockarna jobbade på bra i köket. Resultatet blev mycket bra. Det blev en trevlig och avslappnad kväll. Tänk att ha gäster och bara kunna sitta vid bordet och bli serverad. Det är i alla fall inte jag van vid. Tyvärr glömde jag ta några kort under själva middagen, men lite bilder på resterna jag och Pär åt dagen efter ser ni nedan.

Här kokar tomatsoppan, potatisgratängen står redo för att åka in i ugnen likaså oxfilen och laxen.Notera vilken ordning det är på diskbänken. Så ser det inte ut när jag lagar mat.

Bacon till salladen, oxfilen och laxen är förberedd.



Observera att detta är min uppläggning av den mickrovärmda laxen.
Det såg betydligt bättre ut när Wang serverade det.

Lite cheescake till kaffet smakade lika gott dagen efter som på fredagen.

När kockarna hade serverat all mat och diskat all disk så var det dags att göra upp notan. Jag räknade med att Wang bara skulle säga en summa som jag sen betalade. Men nej, givetvis måste allt redovisas väldigt noga. Allt han köpt var nerskrivet och priset redovisat. Han gick igenom alla råvaror han köpt och talade om vad de kostade och sen fick jag givetvis behålla redovisningen. Känns bra att ha läget under kontroll tycker jag. Slutsumman blev iallafall 709 rmb (ca 600 sek). Då ingick alla råvaror för 10 personer och ca 8 timmars arbetstid för två personer. Helt ok tycker jag.


Idag har vi tänkt att få ut ungdomarna lite. En promenad i Houhaiområdet och en pizza på Hutongpizza är planen.
Igår var de iväg med Fredrik på stan, Kristian och Erika var hos skräddaren och hämtade kavaj och skjorta. På kvällen var det tänkt att vi skulle käka hamburgare på Hard Rock, men tji fick vi. När vi kom dit möttes vi av beskedet att det var under renovering. Öppnas igen i maj. Så det var bara att tänka om. Det blev Purple Haze istället. Sedan en stund på Smugglers och en titt in på Swingbar innan vi drog oss hemåt igen.

Imorgon åker de tillbaka till Sverige. Då kommer de att få åka från den nyöppnade terminal tre. Det är den nya flygterminalen här i Beijing. Det var tänkt att den skulle vara klar i augusti 2008, lagom till OS. Men nu är ju detta Kina så givetvis blev den klar mycket tidigare. Hoppas bara kvaliten inte blivit lidande. Givetvis så är det inte bara världens största flygterminal utan även världens största byggnad, något annat räknas inte här.

Imorgon börjar jag jobba igen efter att ha haft marslov i hela tre dagar. Pär drar till Vancouver och Erika och Kristian till Sverige, så allt återgår med andra ord till det normala.

Kram /Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marie!

Jag läser dig ofta, men är för blyg för att skriva något! Men härliga bilder gör du. kan hälsa från skolan där jag nu håller på med att göra en video med barnen. I går redigerade vi och har sällan skrattat så mycket. Härliga ungar!

Bengt