04 mars 2008

Hutongpizza och te

Idag var sista dagen med gänget. Men det blev bara halva gruppen som följde med ut och åt i kväll. Kraftiga förkylningar satte stopp för både Gunnel och Crisse. Hoppas bara att flygningen hem imorgon inte blir allt för jobbig för dem. Det är inte roligt att flyga med värkande huvud och täppta näsor.
Vi som var friska hoppade in i en taxi och begav oss till Houhaisjöarna. Det är ett område norr om förbjudna staden. Det är små gator längs med två sjöar som är kantade med restauranger. Ganska mysigt att gå där på kvällen. Idag såg jag dukade bord längs med sjökanten utanför en restaurang. Det var nog premiär för uteservering idag. Det har varit underbart väder idag.

Den här bilden ger inte en rättvis bild av Lotus Lane, men man kan iallafall ana hur det kan se ut.

Detta är trumtornet.

Vi gick till en pizzarestaurang i hutongerna med det passande namnet Hutong pizza. Det är vår radiostjärna Carrie på Svenska skolan som har tipsat mig om den. Där kan man beställa en stor pizza som är lagom för tre personer och man kan välja tre olika toppingar på samma pizza.

Cajsa och pappa väntar på att få hugga in på pizzan.

När vi var mätta så gick vi en sväng på shoppinggränden i Houhaiområdet. Då kom Cajsa på att man ska ju köpa te om man är i Kina. Så vi stegade in i en tebutik och blev genast erbjudna provsmakning.

Den här mannen förbereder vårt te. Först häller han upp te i våra tre minikoppar som står framför oss.
Men tro inte att vi får dricka, nej för den första omgången ska ju hällas över....

....grodan, det betyder lycka och mycket pengar till oss.

Andra omgången han hällde upp var till oss.
Det är nog första gången jag ser pappa dricka te.

Cajsa hade med sig lakritste från Sverige till mig när hon kom hit. Jag sa lite skämtsamt att vi kan ju fråga om de har lakritste i dn här butiken. Men faktiskt, den andra tesorten vi drack tyckte jag inte var så god först, men eftersmaken var en klar smak av lakrits, så jag drack flera omgångar av den, och nu ett par timmar senare har jag fortfarande den goda lakritssmaken kvar i munnen. Ginseng oolong hette det.

Under förmiddagen har de som orkat varit på stadsplaneringsmuseumet och i Underground City. På grund av kongressen så förvandlades en två minuters gångväg till 45 minuters taxiresa. Taxichauffören som körde dem till museumet skulle bara göra en u-sväng för att kunna släppa av dem på rätt sida av vägen. Men på grund av alla avstängda vägar så tog den u-svängen 45 minuter. Det är tur att de inte var stressade.

Jag ringde nyss till Erika. Hon har fått en tårta levererad till skolan på uppdrag av mig, Pär, pappa och Gunnel. Hon blev ganska förvånad när det låg ett kort till henne på disken i matsalen. Ännu mer förvånad blev hon när de visade henne den stora prinsesstårtan som stod i deras kyldisk. Kul att kunna överraska ibland.
Än en gång, ha en riktigt bra födelsedag Erika!

Ha det gott /Marie

Inga kommentarer: