04 mars 2008

Minggravar och elektronikmarknad

Idag fyller min lilla tös 18 år. En stor grattiskram till dig gumman!

I söndags åkte jag och gästerna till andarnas väg och minggravarna. Jag har själv inte varit där förut så det var ju på tiden att jag kom dit. Söndagen var solig men blåsig så det var lite småkyligt.
På vägen dit tog vi svängen om nya OS-stadion. Vi nöjde oss med att stanna utanför och titta. Men jag har hört att det är några byggnadsarbetare som tjänar grova pengar på att smussla in nyfikna besökare. Om de blir avslöjade får de nog sparken, men innan dess har de nog tjänat några årslöner, så det kanske inte spelar någon roll.

Sedan åkte vi till andarnas väg. Det är en väg som är kantad med olika djur, soldater, tjänstemän och adelsmän i marmor. På denna väg gick de med kejsarna när de skulle begravas i sina mastodontgravar.

Ingången till andarnas väg.

Det första man ser är en stor sköldpadda. Fråga mig inte varför.
Jag brukar inte läsa guideböckerna så noga. Svaret står nog där.


På vandring längs andarnas väg.
Alla djur och människor förekommer både sittande och stående.




Givetvis fanns det souvenirförsäljning längs andarnas väg också.
Den här kinesiska herren målar motiv inuti små flaskor.
Undrar hur han kände sig när två västerlänningar med kamera hängde över honom?


Efter andarnas väg så åkte vi vidare med bilen till en av minggravarna. Ling någonting hette han som hade begravts där.


Ingången till gravområdet.

Det fanns några utställningar man kunde titta på och få lite överblick överområdet.

En modell över graven.
Tänk vad många människor som har fått slita för att kejsaren skulle få en värdig begravning.


På väg upp till gravparken.


Hela parken var full av skyltar som talade om att det var absolut förbjudet att prata i mobiltelefon om det åskade. Där fanns också skyltar om att man skulle hålla sig i ledet och inte smita före.
Lägg märke till avstavningen.
Inne i graven så fanns det massor av pengar på flera ställen.
Allt inne i graven var kopior.
Allt var allt för förmultnat när de öppnade graven för att kunna bevara.
På väg ut från graven.


En fiffig lösning på avrinning. Vattnet rinner ner i djurets huvud från ena sidan muren
och kommer sedan ut genom munnen på andra sidan.

När vi var klara med besöket på minggravarna åkte vi vidare till Beijings silicon valley. Vi tog först en snabb lunc. Jag säger inte var. Sen shoppade både jag och Cajsa. För Cajsa blev det ett objektiv och jag investerade i en ny kamera eftersom min förra kompaktdigital gick sönder i Hong Kong.

Pappa och Cajsa disskuterar Nikkonobjektiv.


En sista kvalitetskontroll innan leverans.


En snabb runda på en av Beijings kläd och prylmarknader hann vi också med. Två par jeans köpte jag, Cajsa köpte jacka och muggar och Gunnel glasögon.
Kvällen avslutades i Ritanparken på en av mina favoritrestauranger.


Givetvis ska man smaka Pekinganka när man är i Beijing. Inte min favorit precis,
men det finns ju mycket annat gott att välja på.


Igår var det arbetsdag för mig, så då lånade gänget bil och chaufför och drog till Sommarpalatset.
De hade nog en skön förmiddag där, det var mycket skönare väder igår. Efter sommarpalatset så hade de tänkt att åka vidare till Himmelska fridens torg. Men eftersom det är något årligt politisktmöte i kongresshuset som ligger intill så gick det inte att komma fram till torget.

Idag på eftermiddagen har vi nästan haft sommartemperatur (svensk sommar alltså). Gästerna har besökt stadsplaneringsmuseumet och den underjordiska staden.
Nu ska jag åka in till stan och äta kvällsmat tillsammans med dem Imorgon åker de ju tillbaka till Sverige.

Kram på er /Marie

Inga kommentarer: