12 augusti 2008

Snabbtåget

I söndags beslutade jag och Pär oss för att testa det nyöppnade snabtåget från flygplatsen till Beijing.
Vi tog en taxi till flygplatsen. Där fick vi gå igenom två säkerhetskontroller innan vi kom till plattformen. Väl framme vid plattformen så fick vi vänta tio minuter innan tåget kom. Sedan visade det sig att det skulle köra till terminal två innan det styrde färden in mot Beijing. Biljetterna kostade 25 rmb styck. Den totala tiden för oss från det att vi kom till plattformen till vi var framme vid tunnelbanestationen i Beijing tog drygt femtio minuter. Detta betyder alltså att det är snabbare och om man är två öven billigare att ta taxi in till stan. Men en fin station och ett fint tåg var det.

Stationen på terminal 3.

Pär på väg att kliva på tåget.

Man kunde stå och hänga över förarens axel om man ville. Inte så trevlig arbetsmiljlö tycker jag.

Fint tåg tycker jag.

När man kom till tunnelbanestationen Dongshimen så kunde man inte missa vilka de är som är med och sponsrar OS.

Beijing-OS:s slogan är också svår att missa när man befinner sig i Beijing.

Eftersom jag hade tänkt att köpa några knivar innan flyttgubbarna kommer så bytte vi till tunnelbanelinje två och åkte till Qianmen. När vi kom upp från stationen där så var det fullpackat med folk längs trottoarkanterna. Det var fullt med poliser och avspärrningar på vägarna. Vad var på gång? Cykling, kom vi på efter ett tag. Jodå, det visade sig vara riktigt. Klockan två startade damernas linjelopp och några minuter efter start skulle gänget schvischa förbi där vi stod. Så vi väntade,och fick till slut se hela gänget i flera sekunder. Och vi vet ju nu hur det slutade, Emma tog silver, kul!

Gäller att inte köra fel så man hamnar mitt i loppet.

Heja Sverige!!

Söder om Qianmen är en del av Beijing som har genomgått en total omvandling på några år. Första gången vi gick där så var det trasiga vägar, smutsigt och halvrivna hutonger. Att allt såg ut så då berodde nog på att redan påbörjat förvandlingen från gamla charmiga Beijing till moderna och inte fullt så charmiga Beijing. Nu är gatorna kantade med blommor och pavillonger där folk sitter eller ligger och vilar.
Jag har tyckt att det är oväntat lite folk i Beijing nu under OS. Tycker att stan borde vara full med folk, det brukar ju vara knökat i vanliga fall. Men nu har jag iallafall hittat strället där alla folk är. På gatan som vi kallar knivgatan fick man nästan slå sig fram. När man sedan kom fram till den "nya" gågatan så var där om möjligt ännu mer människor, detta utan att en enda affär hade öppnat på gatan.

"Nya gågatan" Mitt i gatan är det tänkt att det ska gå en spårvagn.

När jag fotograferade porten in till gågatan så blev jag själv fotograferad av flera stycken.

Gågatan hade fint besök. Först gick polisen och gjorde fri väg, sedan kom guiden med sina gäster. Ingen aning vilka de var, men de var säkert viktiga.

Kram /Marie

Inga kommentarer: